Blog

.
Impulsen de baas?

Impulsen de baas?

"Ze kletsen echt de hele tijd maar door. Het maakt niet uit wat ik aan het doen ben, ze zijn vooral druk bezig met elkaar. Ik word er echt enorm chagrijnig van” ! Herkenbaar? Op de training Klasse(n)kracht was dit een leervraag die veel herkenning opriep.  ...

Lees meer
Steunen en Sturen

Steunen en Sturen

Wat doe je als een leerling doelbewust een andere leerling in zijn maag stompt? Wat doe je als een leerling als reactie op het verliezen van een spel tegen het eerste de beste wat hij tegenkomt aan trapt? Wat doe je als een overblijfleerkracht een leerling aanspreekt...

Lees meer
What do successful grads think you should study?

What do successful grads think you should study?

[fusion_builder_container admin_label="Content" hundred_percent="no" equal_height_columns="no" menu_anchor="" hide_on_mobile="no" class="" id="" background_color="" background_image="" background_position="left top" background_repeat="no-repeat" fade="no"...

Lees meer
Former student discusses success in the fashion industry

Former student discusses success in the fashion industry

[fusion_builder_container admin_label="Content" hundred_percent="no" equal_height_columns="no" menu_anchor="" hide_on_mobile="no" class="" id="" background_color="" background_image="" background_position="left top" background_repeat="no-repeat" fade="no"...

Lees meer
How do you best prepare for university?

How do you best prepare for university?

[fusion_builder_container admin_label="Content" hundred_percent="no" equal_height_columns="no" menu_anchor="" hide_on_mobile="no" class="" id="" background_color="" background_image="" background_position="left top" background_repeat="no-repeat" fade="no"...

Lees meer
Is gedrag besmettelijk?

Is gedrag besmettelijk?

Afgelopen vrijdag bezocht ik het congres Bestaat de Vrije Wil? Met Dick Swaab, Victor Lamme, Marc Slors en Daniel Dennet. Vier mensen met ieder een eigen definitie van 'de vrije wil', en het al dan niet bestaan er van. Ik kende het verhaal van Dick Swaab al wel, maar...

Lees meer
A compliment a day…

A compliment a day…

Ben jij iemand die makkelijk een compliment geeft of geef je vaker correcties? Voer jij regie op waarderend met elkaar omgaan in je klas? Weet jij hoeveel complimenten je geeft en wat voor soort complimenten je geeft? Iedereen heeft behoefte aan erkenning en...

Lees meer
Inter – Ax -ie?

Inter – Ax -ie?

Afgelopen dinsdag had ik een ontmoeting met twee kindercoaches van Kindertherapie IJburg. Zij zijn o.a. werkzaam op basisscholen en waren via een vriendin het boek ‘KlassenKracht’ op het spoor gekomen. Met het boek in de hand hebben zij een moeilijke groep begeleid en...

Lees meer
Denk niet aan een roze olifant

Denk niet aan een roze olifant

Ik herinner me een directeur die over haar school sprak als haar schooltje. En op dat schooltje zaten arme kinderen die uit moeilijke sociale omstandigheden kwamen. Welk beeld roept dit bij jou op? En nu een directeur die vol trots over haar school sprak, waar...

Lees meer
Hoe doe ik dat dan?

Hoe doe ik dat dan?

‘Ik lees in je boek ‘Klasse(n)Kracht’ hoe belangrijk het is om regie te voeren op de groepsmissie. Maar HOE doe ik dat dan?’ Afhankelijk van wie jij bent, wat jouw talenten zijn zul je het HOE vorm geven. Een leuke vraag om eens neer te leggen in jullie...

Lees meer

Een groepsmissie geeft focus

“We hebben een onrustige groep 3. Kinderen kletsen veel met elkaar, zijn wiebelig, hebben een korte spanningsboog en ze reageren werkelijk op alles. Het is bijna onmogelijk om aan deze groep les te geven. We hebben nauwelijks ruimte voor leswisselingen omdat het dan...

Lees meer
Wat is het patroon?

Wat is het patroon?

Wat is het patroon? Afgelopen weken heb ik verschillende studiedagen gehad met teams. Mooie ontmoetingen met mensen die op zoek zijn naar verbinding maar door incidenten elkaar ergens onderweg zijn kwijtgeraakt. ‘Vertrouwen komt te voet en gaat te paard’. In de...

Lees meer

Klasse(n)Kracht: met RESPECT voor de klas

is een aanpak om het groepsvormingsproces in de klas actief te begeleiden. Het biedt een werkwijze om vanaf de voordeur regie te voeren op een sociaal, veilig en krachtig klimaat in de klas en in de school. Het is geen anti-pestprogramma, maar een groepsvormingsprogramma. Het geeft je inzicht in al die factoren die op elkaar inwerken als een groep bij elkaar komt. Of, om met Johan Cruijff te spreken: “Je gaat het pas zien als je het doorhebt”. [Bekijk hier het inkijkexemplaar]