Blog

.
Hoe geef jij het afscheid vorm met jouw klas?

Hoe geef jij het afscheid vorm met jouw klas?

Hoe ga jij dit jaar afscheid nemen met jouw klas? Heb je daar een draaiboek voor? Of laat je je jaarlijks verrassen door wat er komt? Ik heb als moeder het afscheid heel bewust meegemaakt. Het begon zo: “Mag ik morgen thuisblijven, mam?” vroeg mijn dochter van 12...

Lees meer
De rijdende school

De rijdende school

Heb jij wel eens gehoord van de Rijdende School? De school voor onderwijs aan kinderen van kermisexploitanten en circusmedewerkers? Het lijkt me toch zo stoer om met zo'n vrachtwagen of bus op pad te gaan. De zijkanten worden uitgeschoven en dan heb je zowaar een...

Lees meer
Horror knutsels

Horror knutsels

Gisteravond zat ik met onze jongste herinneringen op te halen over moederdag knutsels. Ik vond het altijd heerlijk, die zelfgemaakte frutsels en knutsels, de tegeltjes, een ketting, de gedichtjes, dat je de allerliefste mama bent.Het gestommel op de trap, het...

Lees meer
Alles is stom en saai

Alles is stom en saai

Groep 8, een klas met 33 kinderen (!), grote lijven, hoog hormoongehalte, zittenblijvers, kinderen van verschillende scholen samengevoegd, ga er maar van aanstaan als leerkracht... Deze groep lijkt zich al te groot te vinden voor een basisschool, alles is stom en...

Lees meer
Een ouderavond met RESPECT voor de ouders

Een ouderavond met RESPECT voor de ouders

Een groep kinderen die sterk betrokken op elkaar zijn, waar leiders bepalen wat er wel en niet gebeurt in de klas en waar kinderen uit angst om niet buiten de boot te vallen maar doen wat er gevraagd wordt. Waar kinderen aangepast gedrag vertonen als de juf kijkt maar...

Lees meer
Stormende kleuters en populaire kinderen

Stormende kleuters en populaire kinderen

Afgelopen week had ik een observatie dag op een school. Ik mocht op bezoek bij stormende kleuters e populaire kinderen. Wat een genot was dit. Deze observatie dag maakt onderdeel uit van het teamtraject Klasse(n)Kracht dat deze school volgt. Een jenaplanschool die...

Lees meer
Hoe krijg ik rust in mijn klas?

Hoe krijg ik rust in mijn klas?

“Hoe krijg ik rust in mijn klas? Ik heb al van alles geprobeerd en ze blijven maar door de klas roepen, op elkaar reageren of zich overal mee bemoeien. Ik word gek van die onrust in mijn klas”.  Een klas waarbij kinderen sterk op elkaar reageren, zich overal mee...

Lees meer
Gedrag is een vak

Gedrag is een vak

Als je mij al wat langer kent dan heb je het me vast al eens horen zeggen: Gedrag is een vak! Maar wat bedoel ik daar nu mee? Ik kwam voor het eerst in aanraking met die zin door een boekje van CED-groep met die titel (geschreven in 2016) en ik heb die zin meteen...

Lees meer
Ben jij een adelaar met kipse neigingen?

Ben jij een adelaar met kipse neigingen?

Soms gebeurt er iets in je leven waarvan je weet: Dit is life changing. Ik denk dat iedereen wel eens zo'n moment heeft gehad. Afgelopen weken heb ik de eindopdrachten gelezen van de Specialisten in opleiding  en ook daar lees ik over voor hun levensveranderende...

Lees meer
Een pittige groep

Een pittige groep

“Op dit moment hebben wij een zeer pittige groep. Veel tijd zijn we kwijt aan het corrigeren van ongewenst gedrag. Er wordt slecht geluisterd naar de leerkracht. Kinderen reageren sterk op elkaar en bemoeien zich veel met elkaar. Er is veel onrust”. Herkenbaar?...

Lees meer
Op weg naar naar een nieuw product

Op weg naar naar een nieuw product

Het is 10 jaar geleden toen ik de stoute 🥾 🥾 aantrok en startte met mijn eigen bedrijf. Ik weet nog als de dag van gisteren hoe spannend ik het vond, maar ook hoeveel zin ik erin had. De vrijheid van de dingen te doen op mijn voorwaarden, waar mijn hart sneller van...

Lees meer

Klasse(n)Kracht: met RESPECT voor de klas

Boek Klasse(n)Krachtis een aanpak om het groepsvormingsproces in de klas actief te begeleiden. Het biedt een werkwijze om vanaf de voordeur regie te voeren op een sociaal, veilig en krachtig klimaat in de klas en in de school. Het is geen anti-pestprogramma, maar een groepsvormingsprogramma. Het geeft je inzicht in al die factoren die op elkaar inwerken als een groep bij elkaar komt. Of, om met Johan Cruijff te spreken: “Je gaat het pas zien als je het doorhebt”. [Bekijk hier het inkijkexemplaar]