Blog

.
Hoe voer je regie op gewenst gedrag?

Hoe voer je regie op gewenst gedrag?

"OK ik heb een Missie! Ik heb afspraken en regels met de kinderen gemaakt, ik heb ze gevisualiseerd en uitgewerkt...maar dan?" "Hoe dan?" "Hoe dan wat?" "Regie voeren op gewenst gedrag" "Dat vind ik echt nog lastig..." Tja...dat klopt ook dat het lastig is...er is nl...

Lees meer

Hoe maak je van een klas een groep?

Je doet gewoon niks en je wacht af wat het wordt, OF Je gaat er mee aan de slag Hoe je dat aanpakt? Nou gewoon:   Google Groepvorming En je krijgt meteen de fasen, definitie, de betekenis, de fasen, spelletjes, activiteiten. Hartstikke handig. Lekker praktisch en...

Lees meer
Hoe ga jij afscheid nemen van je klas?

Hoe ga jij afscheid nemen van je klas?

Overal op scholen worden podia gebouwd. Veel hand en spandiensten worden verricht. Het afscheid nadert voor groep 8 en ook voor de andere groepen komt het afscheid in zicht. De fase van Adjourning, van afscheid nemen, breekt aan.   De kracht van rituelen Steeds...

Lees meer

Sabotage in de klas

Afgelopen week hoorde ik voor de tweede keer dit jaar een verhaal waarvan je denkt "dit kan toch niet echt waar zijn...op de basisschool????" Het betreft sabotage in een groep 6 en een groep 7. In de ene casus is er sprake van een leerkracht die de groep goed kent en...

Lees meer
Het doel of een middel?

Het doel of een middel?

Laatst vertelde een leerkracht mij dat ze na aanleiding van de training Klasse(n)Kracht met haar klas aan de slag gegaan was om vanuit de vraag 'Wat voor klas willen we met elkaar zijn' over te stappen op de afspraken en de regels. Deze had ze vervolgens opgehangen en...

Lees meer
Hoe hoor ik erbij

Hoe hoor ik erbij

"...Als je niet helemaal zeker bent van je jezelf, worden verschillen bedreigend. Dan ligt de verleiding op de loer om door het gebruik van macht die verschillen te reduceren in plaats van ze te hanteren. En als verschillen er niet mogen zijn dan gaan ze...

Lees meer
Het Sterrenteam

Het Sterrenteam

Deze week maak ik plaats voor een mooie ervaring van Baukje, die samen met een leerkracht en haar groep 4 hebben gewerkt aan Het Talentenproject. Heb jij ook een mooie ervaring met jouw klas die past binnen Klasse(n)Kracht en wil je die graag delen, stuur me je...

Lees meer
Uitzoomen

Uitzoomen

..Afgelopen vrijdag was ik met mijn lief naar een voorstelling van Hans Aarsman. Aarsman is fotograaf. Maar daarnaast is hij ook een soort beeldkunstenaar. Hij weet de wereld net iets anders te presenteren dan je zelf zo op het eerste oog waarneemt. Hilarisch. En het...

Lees meer
Goed Kwaad!

Goed Kwaad!

Soms heb je te maken met kinderen die gemakkelijk goed kwaad worden. Ze schieten in het ‘rood’. Ze gooien hun schriften op de grond, verscheuren hun werkblad, smijten een stoel door de klas, of geven iemand een schop of een klap. Het zijn kinderen die te snel boos...

Lees meer
Met Complimenten bouwen aan vertrouwen

Met Complimenten bouwen aan vertrouwen

Bouwen aan (Zelf)Vertrouwen doe je door kinderen veel complimenten te geven en regie te voeren opdat kinderen elkaar complimenten geven. Bouwen aan (Zelf)Vertrouwen doe je door de groep in de gelegenheid te brengen elkaar te leren kennen. Complimenten geven is één van...

Lees meer
Gedrag is een keuze!

Gedrag is een keuze!

Wat doe je als er ineens iets naar je toe wordt gegooid? Buk je? Wend je je af? Verweer je je met je armen? Vang je het op? Je reageert, je verdedigt jezelf in ieder geval tegen de dreiging van buitenaf. Denk je niet over na. Je automatische piloot neemt het...

Lees meer
Goochelen met aandacht

Goochelen met aandacht

“Nou juf, dat is nou ook niet aardig dat u Joris een time out geeft. We hebben toch met elkaar afgesproken dat we aardig zouden zijn voor elkaar…?” Afgelopen week had ik een KlassenKracht bijeenkomst op een school. Een leerkracht vertelde hoe leerlingen de missie...

Lees meer

Klasse(n)Kracht: met RESPECT voor de klas

is een aanpak om het groepsvormingsproces in de klas actief te begeleiden. Het biedt een werkwijze om vanaf de voordeur regie te voeren op een sociaal, veilig en krachtig klimaat in de klas en in de school. Het is geen anti-pestprogramma, maar een groepsvormingsprogramma. Het geeft je inzicht in al die factoren die op elkaar inwerken als een groep bij elkaar komt. Of, om met Johan Cruijff te spreken: “Je gaat het pas zien als je het doorhebt”. [Bekijk hier het inkijkexemplaar]