Blog

.
Nog een Rolklem

Nog een Rolklem

Naar aanleiding van mijn blog ‘Rolklem' kreeg ik een prachtige reactie van Inge. Daarom...Nog een Rolklem: “...Nu je schrijft over leerlingen die klem zitten in een rol, moet ik denken aan een leerling bij ons op school. Het lijkt erop dat een jongen bij ons op...

Lees meer
Rolklem?

Rolklem?

Stel... jij bent leerling, je bent net verhuisd en je komt terecht in de groep waar jij les aan geeft. Stel... Wat zou jij dan moeten doen als leerling om bij de groep te horen? En wat zou je vooral niet moeten doen? Wat zijn in jouw groep belangrijke normen?  ...

Lees meer
Persoonlijk Meesterschap: RET jezelf!

Persoonlijk Meesterschap: RET jezelf!

“Het zijn niet de problemen zelf die ’t ons zo moeilijk maken, maar de manier waarop we tegen deze problemen aankijken.” (Epictetus)   Je staat voor de klas. Er komt iemand ter observatie. Hij gaat achterin de klas zitten, zo ongeveer recht tegenover je. Je vindt...

Lees meer
Persoonlijk Meesterschap

Persoonlijk Meesterschap

‘A belief is not merely an idea the mind possesses; it is an idea that possesses the mind.’ (Robert Oxton Bolt) Toen ik 25, jaar geleden startte met het geven van trainingen , worstelde ik altijd met de overtuiging ‘Ik kan dit niet…niet echt’. ‘Ik ben geen goede...

Lees meer
De Kracht van het  Sociogram

De Kracht van het Sociogram

“Wow...” hoor ik een leerkracht zeggen. “Ik wist helemaal niet dat de onderlinge verhoudingen er zo uit zouden zien in mijn klas. Ik had eerlijk gezegd een heel ander beeld”. Mooi om te zien dat bepaalde kinderen die eigenlijk niet zo opvallen door veel kinderen...

Lees meer
Stormingsfase

Stormingsfase

“Je moet RECHTS fietsen!” “Maar IK WIL LINKS!! ”, brult een jongetje. “Je moet rechts fietsen, dat is de afspraak als je wilt fietsen!" Met een brede glimlach pak ik gauw mijn schrift en schrijf deze korte dialoog op. Prachtig. Aan de ene kant een kleuter die zich...

Lees meer
En wat als een leerling weigert?

En wat als een leerling weigert?

Ondanks dat het buiten nog heerlijk nazomert, ‘stormt' het in de scholen. Tijd voor een duik in het onderwaterprogramma. Het stormt in de groepen en het stormt ook in de scholen. Leerkrachten (en directeuren) hebben hun handen vol aan het regie voeren op de waarden en...

Lees meer
Orde houden! Hoe doe jij dat?

Orde houden! Hoe doe jij dat?

Afgelopen week was ik voor een observatie op bezoek bij een ‘lastige’ groep 8. Je moet je een groep voorstellen waar een deel van de kinderen lekker aan het werk is, en een aantal leerlingen niet: Even een praatje maken bij klasgenoot x, even een stomp uitdelen aan...

Lees meer
Groepsvorming is TEAM werk!

Groepsvorming is TEAM werk!

Wat gebeurt er als je kind vraagt “Mam, ik ga buitenvoetballen, hoe laat moet ik thuis zijn?” en jij vraagt “Wat zei pap?” En je kind zegt half acht, en jij zegt vervolgens “Kom dan maar om half negen thuis…” Wat denk je dat er gebeurt? Gedoe in de tent! Dit gebeurt...

Lees meer
Goed van START?!

Goed van START?!

De meest gestelde vraag van de afgelopen twee weken is geweest: Hoe zorgen wij er als team voor dat we vanaf de START van het nieuwe schooljaar SAMEN regie voeren op onze regels en afspraken. Hoe doen we dat met elkaar? En het antwoord is akelig simpel: Maak duidelijk...

Lees meer
Begin met het eind voor ogen

Begin met het eind voor ogen

“Als je niet weet waar je naar toe gaat, waai je met alle winden mee!”   Nou ik geloof dat dat voor mij heel vaak het geval was! Ik kwam altijd wel ergens en vond dat ook erg leuk of leerzaam. Maar of ik daar nu werkelijk wilde zijn of voor gekozen had… Of ik...

Lees meer
De Kracht van rituelen

De Kracht van rituelen

Overal op scholen worden podia gebouwd. Veel hand en spandiensten worden verricht. Het afscheid nadert voor groep 8 en ook voor de andere groepen komt het afscheid in zicht. De fase van Adjourning, vnan afscheid nemen. Persoonlijk ben ik niet goed in afscheid nemen....

Lees meer

Klasse(n)Kracht: met RESPECT voor de klas

is een aanpak om het groepsvormingsproces in de klas actief te begeleiden. Het biedt een werkwijze om vanaf de voordeur regie te voeren op een sociaal, veilig en krachtig klimaat in de klas en in de school. Het is geen anti-pestprogramma, maar een groepsvormingsprogramma. Het geeft je inzicht in al die factoren die op elkaar inwerken als een groep bij elkaar komt. Of, om met Johan Cruijff te spreken: “Je gaat het pas zien als je het doorhebt”. [Bekijk hier het inkijkexemplaar]