Blog

.
Met Complimenten bouwen aan vertrouwen

Met Complimenten bouwen aan vertrouwen

Bouwen aan (Zelf)Vertrouwen doe je door kinderen veel complimenten te geven en regie te voeren opdat kinderen elkaar complimenten geven. Bouwen aan (Zelf)Vertrouwen doe je door de groep in de gelegenheid te brengen elkaar te leren kennen. Complimenten geven is één van...

Lees meer
Gedrag is een keuze!

Gedrag is een keuze!

Wat doe je als er ineens iets naar je toe wordt gegooid? Buk je? Wend je je af? Verweer je je met je armen? Vang je het op? Je reageert, je verdedigt jezelf in ieder geval tegen de dreiging van buitenaf. Denk je niet over na. Je automatische piloot neemt het...

Lees meer
Goochelen met aandacht

Goochelen met aandacht

“Nou juf, dat is nou ook niet aardig dat u Joris een time out geeft. We hebben toch met elkaar afgesproken dat we aardig zouden zijn voor elkaar…?” Afgelopen week had ik een KlassenKracht bijeenkomst op een school. Een leerkracht vertelde hoe leerlingen de missie...

Lees meer
“Je gaat echt geen juf vertrouwen…”

“Je gaat echt geen juf vertrouwen…”

Een mentor van het praktijkonderwijs vertelde me over 'haar' groep. Veel zorg leerlingen, veel gedragsproblemen, slechte luisterhouding maar vooral een nare manier van met elkaar omgaan. Elkaar laten struikelen, trappen, uitlachen, uitschelden, Samen met deze klas en...

Lees meer
Een duik onder water

Een duik onder water

Je hebt groep 8..., zo op het eerste gezicht een hartstikke leuke groep. Kinderen doen wat je vraagt, werken lekker mee, hebben eigenlijk nog weinig last van hun hormonen. Kortom een lekker braaf stelletje (in mijn ogen te braaf, zo'n groep waar ik dan wat jeuk van...

Lees meer
De Kracht van een Compliment

De Kracht van een Compliment

Complimenten geven is een belangrijke en krachtige manier om de sfeer in de klas positief te beïnvloeden. Het is een manier om regie te voeren op je groepsmissie, op de waarden die je belangrijk vindt. Daarbij help je kinderen te leren kijken naar goede eigenschappen...

Lees meer
Gelukkig Nieuwjaar!

Gelukkig Nieuwjaar!

Oudejaarsavond wilde ik niet op de bank doorbrengen. Dus had ik wat naar ideeën gevraagd, maar het vieren bij anderen wilde ik ook niet. Mijn grote vriendin Google gaf op mijn zoekvraag: leuke dingen doen op oudejaarsavond een scala aan keuzes. De leukste: een wens op...

Lees meer
Laat je niet gijzelen!

Laat je niet gijzelen!

Op mijn blog ‘Ik heb er één’ van vorige week schreef  Carla het volgende: 'Zo af en toe zit er eens ‘een extreme’ tussen. Zo ook degene die ik direct in herinnering krijg, een jongen in groep 8 in dit geval. Hij had er plezier in om iemand (liefst de juf) op fouten te...

Lees meer
Ik heb er één…

Ik heb er één…

'Ik heb er één... in mijn klas! Voortdurend op zoek naar de mogelijkheid om de vinger te leggen op wat ik of een ander fout doe. Soms openlijk als negatieve opmerking dwars door de klas heen, soms inderdaad in het stiekeme om de naïviteit van een leerling of ons...

Lees meer
Achterbaks?

Achterbaks?

Herken je dit? Dat je soms iets van bepaald gedrag van kinderen vindt? En dat je jezelf hoort praten in termen van: ‘ het klinkt naar, maar eigenlijk vind ik dat zo’n achterbaks kind... die heeft het zo achter zijn ellebogen...’...Wat zeg je dan eigenlijk? Ik had...

Lees meer
Wees Proactief!

Wees Proactief!

Ken je het filmpje van  ‘the esculator’ ? Van die man en die vrouw die op de roltrap staan waarbij de roltrap kapot gaan en zij hulpeloos om zich heen kijken, wachtend op hulp? Een mooi voorbeeld van hoe Wees Proactief! er niet uit ziet! Afgelopen week had ik...

Lees meer
Talenten centraal

Talenten centraal

En...Hoe is het gegaan? vroeg ik een leerkracht die ik begeleid in het kader van een lastig en zeer rumoerige grote groep 8. Haar reactie: “Het ging buitenproportioneel goed!!! We gaan er weer voor vandaag”. Elke keer weer geniet ik van dit soort mailtjes. Ik kan er...

Lees meer

Klasse(n)Kracht: met RESPECT voor de klas

is een aanpak om het groepsvormingsproces in de klas actief te begeleiden. Het biedt een werkwijze om vanaf de voordeur regie te voeren op een sociaal, veilig en krachtig klimaat in de klas en in de school. Het is geen anti-pestprogramma, maar een groepsvormingsprogramma. Het geeft je inzicht in al die factoren die op elkaar inwerken als een groep bij elkaar komt. Of, om met Johan Cruijff te spreken: “Je gaat het pas zien als je het doorhebt”. [Bekijk hier het inkijkexemplaar]