Blog

.
De cirkel is rond

De cirkel is rond

"Groep 7/8 kiest lijkt  'ruzie maken met elkaar' gekozen te hebben als manier om afscheid van elkaar te nemen. Dan doet het minder pijn (denken ze)... maar het is slopend. Ik heb ze vanmiddag maar gevraagd nog eens na te denken over die keus". of: "Ze kruipen nog net...

Lees meer
De Kracht van Rituelen

De Kracht van Rituelen

"Ik weet niet wat er aan de hand is, maar ik begrijp helemaal niks van het gedrag van de klas. Ze vervallen weer helemaal terug in hun oude patroon. Ze bemoeien zich weer met van alles en nog wat. Hebben om het minste geringste ruzie. Pfff ik dacht dat we deze fase...

Lees meer
Afscheid nemen

Afscheid nemen

Overal op scholen worden podia gebouwd. Sommige klassen zijn toch nog op kamp gegaan. Veel hand en spandiensten worden verricht. Het afscheid nadert voor groep 8, maar ook voor de andere groepen komt het afscheid in zicht. De fase van Adjourning, van afscheid nemen,...

Lees meer
Het juiste doen met je groep

Het juiste doen met je groep

Bizarre week.  Zoals ik vorige week al schreef stroomt het aan alle kanten en dat gaat deze week nog gewoon door. Schreef ik vorige week nog dat er 4 plekken beschikbaar waren voor de opleiding die start in oktober 2021.  Is t-ie al vol! Echt super gaaf al die...

Lees meer
Ik moet het gewoon even kwijt

Ik moet het gewoon even kwijt

Ik moet het gewoon even kwijt. Er gebeuren echt zulke gave dingen. Echt het stroomt aan alle kanten. De aanvragen voor TeamKracht, begeleiding van de moeilijke groep, teamtrajecten Klasse(n)Kracht®, opleiding Specialist Klasse(n)Kracht® is echt enorm. Ik heb een...

Lees meer
Niks heeft betekenis van zichzelf

Niks heeft betekenis van zichzelf

Niks heeft betekenis van zichzelf. Je bepaalt met elkaar wat je waardevol vindt en wat je waardeloos vindt. Dat is niet iets wat buiten jou om gebeurt, dat doe je samen met elkaar.   Een tik op je vinger Toen onze oudste een jaar of 2 was en de wereld volop aan...

Lees meer
Sterke relaties bouwen in de klas

Sterke relaties bouwen in de klas

In de nieuwsbrief van School en Veiligheid las ik een mooi blog. Hoe kun je een plek creëren waar iedereen kan zijn wie hij is. Een campagne voor inclusief MBO met als titel ‘Samen zijn wij Iedereen’. Jitske Kramer was er keynote spreker. En ik las een aantal tips die...

Lees meer
‘Het gaat goed hier!’

‘Het gaat goed hier!’

Ik hoor een blije leerkracht. En ik ben onmiddellijk nieuwsgierig. Vertel… wat gaat hier allemaal goed? “Oooo het is echt een wereld van verschil; ze luisteren, er is minder lawaai, ze zijn veel meer met hun werk bezig en ze blijven zelfs op hun stoel zitten!"  ...

Lees meer
Als je oordeelt, stop je met kijken

Als je oordeelt, stop je met kijken

Donderdag 20 mei was het Annie MG Schmidt dag. Wie is er niet groot mee geworden met de verhalen van Jip en Janneke, Pluk van de Petteflat, Minoes, Floddertje. Ik maakte er een post over voor Facebook en in gedachten ging ik 13 jaar terug in de tijd.   Het...

Lees meer
Klasse(n)Kracht met het hele team?

Klasse(n)Kracht met het hele team?

"Moeilijke" groepen.. Ik denk dat het al ruim twintig jaar geleden is toen ik voor het eerst in aanraking kwam met de moeilijke groep. Moordrecht; ik zie het nog voor me. Net klaar met de SVIB opleiding en wat vond ik het spannend. Ik herinner me nog wat een...

Lees meer
Persoonlijk Meesterschap

Persoonlijk Meesterschap

Ik hoor leerkrachten vaak klagen over werkdruk. Het lijkt altijd iets te zijn wat van buitenaf komt. Alsof je er zelf geen invloed op hebt, alsof niet jij beslist hoe je agenda er uit ziet en de keuze maakt 'dit wel en dat niet'. Dat willen we wel maar dan komen ook...

Lees meer
Overleven of Samen leren leven?

Overleven of Samen leren leven?

‘Vrede kun je leren’ Terwijl de regen lekker tegen het raam aan klettert, trek ik mijn dekentje over me heen, kop koffie erbij,  heerlijk knus. Ik lees een essay van David van Reybrouck  en Thomas D’Ansembourg met de titel ‘Vrede kun je leren’. Het staat al een tijdje...

Lees meer

Klasse(n)Kracht: met RESPECT voor de klas

is een aanpak om het groepsvormingsproces in de klas actief te begeleiden. Het biedt een werkwijze om vanaf de voordeur regie te voeren op een sociaal, veilig en krachtig klimaat in de klas en in de school. Het is geen anti-pestprogramma, maar een groepsvormingsprogramma. Het geeft je inzicht in al die factoren die op elkaar inwerken als een groep bij elkaar komt. Of, om met Johan Cruijff te spreken: “Je gaat het pas zien als je het doorhebt”. [Bekijk hier het inkijkexemplaar]