Blog

.
Hoe zet jij een energieveld aan?

Hoe zet jij een energieveld aan?

Wat is jouw feel good movie? Een tijdje geleden heb ik heerlijk liggen ‘feel-good-movien’ bij Mona Lisa’s Smile. Ergens in de film wordt er gerock ’n rolled. Als ik daarnaar kijk word ik onmiddellijk blij. Eigenlijk simpel. Je zet gewoon het juiste energieveld aan en...

Lees meer
Joris, Simon & Mandy

Joris, Simon & Mandy

Simon De juf is net begonnen met de les. De deur gaat open en daar stapt Simon de klas in. “Ja, je zal wel gedacht hebben waar blijft hij toch, maar ik …” De juf reageert niet op Simon, ze gaat door met haar instructie en de kinderen reageren ook niet. Simon loopt al...

Lees meer
Een pittige groep

Een pittige groep

Groep 5, een pittige groep met een diversiteit aan hulpvragen: ADHD, leerling met regelmatige woede-uitbarstingen, dyslexie, ODD, problemen thuis etc. Ondanks de groepsvormende activiteiten die er vanaf de start van het schooljaar zijn gedaan, lukt het de leerkracht...

Lees meer
Lang leve de fiep

Lang leve de fiep

Afgelopen week had ik een mooi gesprek met een leerkracht, intern begeleider en onderwijsassistent. Het betrof een ‘op hol geslagen’ kleutergroep. Twintig van die guppen bij elkaar en ze weten zo jong al aardig wat mensen het hoofd te breken. Sommige kinderen nemen...

Lees meer
Groep 8 aan de macht

Groep 8 aan de macht

De afgelopen weken heb je hard gewerkt aan het neerzetten van een prettige sfeer in de groep. Je hebt samen met de klas de missie en de afspraken gemaakt, regie gevoerd op het bijbehorende gedrag, T-kaarten gebruikt omdat je daarmee kinderen bewust maakt van het...

Lees meer
Welke jas past bij jou?

Welke jas past bij jou?

Het Jassenspel Onze jongste dochter heeft haar middelbare school in Amsterdam gevolgd. Ze reisde per trein van Almere naar Amsterdam-Zuid. Heeft ze zes jaar lang gedaan. Respect. Als ze dan de deur uitging zette ze haar ‘bitch-face’ op. Haar ‘waag het niet om contact...

Lees meer
Bart wordt snel boos

Bart wordt snel boos

Als ik nog even in de gymzaal sta om te checken of alles goed terug is gezet op de afgesproken plek, komen er een aantal jongens uit groep 4, opgewonden naar me toe gerend. Een leerling uit groep 3, ik noem hem Bart, heeft in de kleedkamer op de grond getuft. Hmm,...

Lees meer
Van onprettig naar onwettig

Van onprettig naar onwettig

“Je moet RECHTS fietsen!” “Maar IK WIL LINKS!! ”, brult een jongetje. “Je moet RECHTS fietsen, dat is de AFSPRAAK als je wilt fietsen!" Met een brede glimlach pak ik mijn schrift en schrijf deze korte dialoog op. Prachtig. Aan de ene kant een kleuter die zich bewust...

Lees meer
STORM op komst

STORM op komst

De Stormingfase is de fase van de botsingen. De pikorde moet bepaald worden in de klas en dat gaat soms heel geleidelijk en soms gaat het er heftig aan toe. Ik ben benieuwd hoe het bij jou is. Een leerkracht vertelde mij dat er een paar leerlingen in haar klas waren...

Lees meer
Wees jezelf en Pas je aan

Wees jezelf en Pas je aan

En wie of wat bepaalt dat eigenlijk? Als ik start met een nieuw team, start ik vaak met de coachkaarten. Een leuke, speelse manier om kennis met elkaar te maken. Eén van de vragen is:   Wanneer deed jij iets wat niet mocht? (maar wat wel heel leuk was)En dat levert...

Lees meer
De kracht van kernwaarden

De kracht van kernwaarden

En Noord… hoe was jullie eerste week? Hoe was het om je groep te ontvangen? Ik hoorde op de radio dat ze in Lelystad bij gebrek aan personeel de muur ertussen uitgehaald hebben en met 52 leerlingen gestart zijn. Lijkt me ff slikken als je terugkomt van vakantie. Kan...

Lees meer
JAAAA we gaan weer beginnen!

JAAAA we gaan weer beginnen!

JAAAAA we gaan weer beginnen! Ben je er klaar voor? Heb je er zin in? Ik heb dubbele gevoelens. Ik heb aan de ene kant heel veel zin om weer lekker aan de slag te gaan en aan de andere kant geniet ik zo met volle teugen van het leven zonder agenda. Geen wekker, lekker...

Lees meer

Klasse(n)Kracht: met RESPECT voor de klas

is een aanpak om het groepsvormingsproces in de klas actief te begeleiden. Het biedt een werkwijze om vanaf de voordeur regie te voeren op een sociaal, veilig en krachtig klimaat in de klas en in de school. Het is geen anti-pestprogramma, maar een groepsvormingsprogramma. Het geeft je inzicht in al die factoren die op elkaar inwerken als een groep bij elkaar komt. Of, om met Johan Cruijff te spreken: “Je gaat het pas zien als je het doorhebt”. [Bekijk hier het inkijkexemplaar]