Blog

.
De diplomatisering van kinderen 

De diplomatisering van kinderen 

Een tijdje geleden las ik een ingezonden stukje in de Volkskrant. De kop was ‘niet alles hoeft met een diploma te worden beloond’. Vervolgens las ik er een vermakelijk stukje over:  Met elk plasje of poepje op de wc wordt een sticker verdiend met uiteindelijk een...

Lees meer
De TERROR groep in beweging

De TERROR groep in beweging

18 december schreef ik een blog met de titel Wij zijn een TERROR-groep en daar zijn we trots op. Een groep die eerder vond dat ze een erg leuke groep waren en ieder geval niet een ‘watjes’ groep zoals groep 7 waar ze het “zo gezellig” met elkaar hebben.  De informatie...

Lees meer
Worden kinderen nou steeds brutaler of…???

Worden kinderen nou steeds brutaler of…???

Op de website van juf Maike lees ik n.a.v. een oproep op Instagram dat leerkrachten het gedrag in de klas steeds zwaarder vinden worden: Kinderen worden steeds brutaler, de werkhouding wordt slechter, ouders bemoeien zich op een ‘verkeerde’ manier met vervelende...

Lees meer
Hoe staat jouw groep ervoor?

Hoe staat jouw groep ervoor?

We zitten alweer in de zesde week na de kerstvakantie. Hoe staat jouw groep ervoor? Ben je tevreden met hoe het loopt in je groep qua sfeer, hoe kinderen onderling met elkaar omgaan, hoe ze met jou omgaan? Is het gelukt om een sfeer te bouwen waarin kinderen niet...

Lees meer
Wat als de positieve leider de groep verlaat?

Wat als de positieve leider de groep verlaat?

Soms zijn er groepen die een historie hebben van een sociale gezellig groep. Gaan leuk met elkaar om, veel vriendschappen, hebben echt iets voor elkaar over. En  dan ineens komen er geluiden waaruit blijkt dat kinderen het niet meer fijn met elkaar hebben. Soms kan...

Lees meer

De zweep erover met die klas!!??

Heb jij wel eens een jaar gehad met een pittige groep. Uitgehuild bij je collega’s over hoe moeilijk je het had? En voelde je je toen gehoord? Ondersteund? Begrepen? Ik kreeg laatst een mail van een leerkracht waarin ze vertelt dat ze een paar leerlingen in haar klas...

Lees meer
Kees is King

Kees is King

Op een tekening zie ik een leerling uitvergroot op een podium staan. De rest van de groep staat lager en is kleiner getekend. Zij kijken tegen deze leerling op. Eronder staat geschreven: Kees is King. De tekening is niet door Kees gemaakt, maar door één van de...

Lees meer
Ben jij er klaar voor?

Ben jij er klaar voor?

Ben je er klaar voor? Uitgerust? Genoten van je vakantie? Gewandeld? Geskied? Geluierd? Mooie films gezien? Eindelijk dat ene boek gelezen wat je zo graag wilde? Heerlijk onder een dekentje op de bank liggen cocoonen? Ik heb ervan genoten en nog steeds. Doe je aan...

Lees meer
Wat doe je met kinderen die het randje opzoeken?

Wat doe je met kinderen die het randje opzoeken?

Misschien heb je er wel eens mee te maken gehad. Kinderen die het randje opzoeken. Ik was vroeger wel zo’n kind. Maar ik liet dat gedrag niet overal zien. Thuis zeker niet, maar wel bij sommige leerkrachten op school. Waarom? Geen idee. Ik vermoed dat het iets te...

Lees meer
Hoe krijg je de aandacht van je klas?

Hoe krijg je de aandacht van je klas?

Weet jij hoe je de aandacht van je klas kunt krijgen? Zonder belletje of klankschaal?  Een aantal jaren geleden volgde ik een driedaagse 'Rots en Water' training. Ik herinner me nog dat ik op één been stond, met mijn armen opzij en mijn handen naar beneden: de ‘gouden...

Lees meer

Klasse(n)Kracht: met RESPECT voor de klas

is een aanpak om het groepsvormingsproces in de klas actief te begeleiden. Het biedt een werkwijze om vanaf de voordeur regie te voeren op een sociaal, veilig en krachtig klimaat in de klas en in de school. Het is geen anti-pestprogramma, maar een groepsvormingsprogramma. Het geeft je inzicht in al die factoren die op elkaar inwerken als een groep bij elkaar komt. Of, om met Johan Cruijff te spreken: “Je gaat het pas zien als je het doorhebt”. [Bekijk hier het inkijkexemplaar]