Blog

.
Gedrag is besmettelijk

Gedrag is besmettelijk

Gedrag is besmettelijk en hoe je daar in deze fase positief gebruik van kan maken. Kinderen die op de gang hebben gewerkt komen de klas in. De meester zegt op vriendelijke toon: “Weten jullie het nog? Binnen is…Beginnen”, roepen de kinderen in koor met een glimlach op...

Lees meer
De kracht van het zien van kwaliteiten

De kracht van het zien van kwaliteiten

Bij het nakijken van de eindverslagen las ik een mooi stukje van een specialist in opleiding die zelf al behoorlijk wat jaren voor de klas staat: Ik realiseerde me dat ik bepaalde leerlingen, vooral die negatief werden gekozen op het sociogram, misschien onbewust...

Lees meer
Prikkel en Donsje als metafoor voor gedrag

Prikkel en Donsje als metafoor voor gedrag

Ik liep van de week m’n rondje door het bos en ik hoorde ineens geritsel naast me. Ik stond stil, luisterde en keek om me heen en zag daar een egel door de bladeren heen scharrelen. Meteen een foto maken natuurlijk. Wat alles wat ik tijdens mijn wandelingen in het...

Lees meer
Ruzie op het plein

Ruzie op het plein

Op het moment dat wij een dynamische groep begeleiden starten we altijd met gesprekjes met de leeerlingen. We vragen de intern begeleider om in overleg met de leerkracht de klas op te delen in groepjes en ze dan een aantal vragen te stellen (zie voor vragen het boek...

Lees meer
Storming: de conflictfase breekt aan

Storming: de conflictfase breekt aan

De kans is groot dat het al lekker begint te stormen 🌪. De fase van ruzie maken breekt aan. De pikorde moet bepaald worden, de hiërarchie moet ingenomen worden zodat kinderen meestal op basis van hun kwaliteiten hun rollen kunnen innemen. We noemen het ook wel...

Lees meer
Een fijne groep waar iedereen zich veilig voelt

Een fijne groep waar iedereen zich veilig voelt

Iedere leerkracht verlangt naar een fijne groep waar iedereen zich veilig voelt, waar je alles uit de leerlingen kunt halen wat erin zit, waar je plezier hebt met elkaar, waar je wat voor elkaar over hebt. De teleurstelling is groot wanneer het niet gaat zoals je...

Lees meer
Hoe maak je een missie met jonge kinderen

Hoe maak je een missie met jonge kinderen

Afgelopen week kreeg ik een mail van Theresa met de vraag… “Zo’n missie maken…hoe doe je dat met kleuters? Hoe maak je een missie met jonge kinderen?”  Dus ik mailde: dat antwoord geef ik je zondag in mijn blog 😃.   Deze vraag krijgen we in de trainingen die we geven...

Lees meer
Hoe maak ik er een fijne klas van?

Hoe maak ik er een fijne klas van?

Hoe maak ik er een fijne klas van? Maandag gaan voor de scholen in Zuid de deuren weer open. Ik hou van deze periode. Zowel kinderen als leerkrachten vinden het weer spannend om te beginnen. Maar ook verwachtingsvol: wat gaat het worden? Gaat het lukken om er samen...

Lees meer
De laatste fase van het jaar

De laatste fase van het jaar

De laatste fase van het jaar breekt nu echt aan. "Ik weet niet wat er aan de hand is, maar ik begrijp helemaal niks van het gedrag van de klas. Ze vervallen weer helemaal terug in hun oude patroon. Ze bemoeien zich weer met van alles en nog wat. Hebben om het minste...

Lees meer
Hoe ga jij afscheid nemen met jouw klas?

Hoe ga jij afscheid nemen met jouw klas?

Hoe ga jij dit jaar afscheid nemen met jouw klas? Heb je daar een draaiboek voor? Of laat je je jaarlijks verrassen door wat er komt? Ik heb als moeder het afscheid heel bewust meegemaakt. Het begon zo: “Mag ik morgen thuisblijven, mam?” vroeg mijn dochter van 12...

Lees meer
De laatste fase van het jaar gaat in : Afscheid

De laatste fase van het jaar gaat in : Afscheid

De fase waarin veel groepen momenteel zitten, wordt ook wel ‘mourning’ (rouwen) genoemd. De groep houdt in deze fase op te bestaan. Kinderen zijn weer een jaar ouder. Sommige combinatie groepen splitsen op, sommige kinderen gaan naar een andere school.  Voor sommige...

Lees meer

Klasse(n)Kracht: met RESPECT voor de klas

Boek Klasse(n)Krachtis een aanpak om het groepsvormingsproces in de klas actief te begeleiden. Het biedt een werkwijze om vanaf de voordeur regie te voeren op een sociaal, veilig en krachtig klimaat in de klas en in de school. Het is geen anti-pestprogramma, maar een groepsvormingsprogramma. Het geeft je inzicht in al die factoren die op elkaar inwerken als een groep bij elkaar komt. Of, om met Johan Cruijff te spreken: “Je gaat het pas zien als je het doorhebt”. [Bekijk hier het inkijkexemplaar]