Blog

.
Omgaan met verschillen

Omgaan met verschillen

"Hoe leer ik een klas omgaan met verschillen? Ik heb te maken met een groep met twee uiterste polen. Een groepje hele extraverte leerlingen die heel snel denken en makkelijk aangeven wat voor hen belangrijk is. En een groepje hele stille, meer bedachtzame leerlingen,...

Lees meer
Gesloopt na een dag lesgeven…

Gesloopt na een dag lesgeven…

Januari 2022, pffff mijn groep (6) was een heftig clubje. Er was zoveel onrust in de tent dat lesgeven haast niet meer mogelijk was. Gesloopt was ik na een dag lesgeven. Kinderen reageerden voortdurend negatief op elkaar, ik moest elke pauze mee naar buiten omdat er...

Lees meer
NEEEE! doe dat niet!

NEEEE! doe dat niet!

"Neeee doe dat niet!" roept AlexEen paar verschrikte ogen kijken op. Otto lijkt zich van geen kwaad bewust. Ik bevind me in een groep 1/2 waar kinderen in verschillende hoeken aan het werk zijn. In de bouwhoek ontstaat een enorm bouwwerk. Hij wordt hoger en hoger. De...

Lees meer
Gedoe op het plein? Zo pak je het aan!

Gedoe op het plein? Zo pak je het aan!

Buiten op het schoolplein wordt er gevoetbald. Er worden twee partijen gemaakt. Een paar fanatieke kinderen die graag willen winnen nemen het voortouw. En voor je er erg in hebt staat er een sterk team en een aanmerkelijk minder sterk team. Het verloop kun je raden....

Lees meer
Heb jij last van ongeschreven regels in je klas?

Heb jij last van ongeschreven regels in je klas?

Ongeschreven regels, regels die nergens beschreven staan en toch gedragen we ons ernaar. Je kunt ze meestal boven tafel halen door de vraag te stellen: Stel ik kom hier nieuw bij jullie op school, in jullie team. Wat moet ik vooral niet doen en wat moet ik vooral wel...

Lees meer
Voelen kinderen zich veilig bij jou in de klas?

Voelen kinderen zich veilig bij jou in de klas?

Vorige week kreeg ik een telefoontje van een directeur. In groep 4 bleek dat de helft van de klas zich niet veilig voelt in de klas. Er waren zelfs al ouders die hun kind van school hadden gehaald en andere ouders overwogen het. Het jaar ervoor waren er veel problemen...

Lees meer
Stoer gedrag

Stoer gedrag

Stoer gedrag in de klas, heeft jouw klas daar ook last van? En word je daar soms ook zo moe van? 1:1 heb je een hartstikke leuk contact maar in combinatie met de groep... Wist je dat ook dit alles te maken heeft met het bepalen van de pikorde? Als er nog 'vacatures'...

Lees meer
Gesprek op voeten

Gesprek op voeten

Een gesprek op voeten? Ken je dat? Het is een gesprek maar dan staand en lopend. De afgelopen weken heb ik al een paar keer geschreven over de Stormingfase. Een intensieve fase waar veel gebeurt en wat ook wel de nodige kennis en vaardigheden vraagt van jou als...

Lees meer
De pikorde in je klas

De pikorde in je klas

Hoe loopt de strijd om de pikorde in jouw klas? De dominantie hiërarchie. Heb je de oefening op een rij ook gedaan met je klas? Ben je daar al iets gewaar geworden van de rollen/posities die kinderen innemen? (Te vinden in Aan de slag met Groepsvorming – gratis...

Lees meer
Waarom leerlingen zich niet aan de regels houden

Waarom leerlingen zich niet aan de regels houden

“Ik waarschuw nog één keer” “Als je nu niet stopt dan zwaait er wat” “Ik ben het helemaal zat, als je nu niet aan het werk gaat dan…” Hoe vaak geef jij een waarschuwing? Hoe vaak zeg jij dat het nu echt de laatste keer is, maar volgen er nog meer? In de Stormingsfase...

Lees meer
Herrie in de tent

Herrie in de tent

Stel je een groep 8 voor. Een deel van de groep is lekker aan het werk is, en een aantal leerlingen niet: Even een praatje maken bij klasgenoot x, even een stomp uitdelen aan klasgenoot y, werk ‘naar geheel eigen keuze’ uit de kast pakken of een klasgenoot...

Lees meer
Strijd om de macht

Strijd om de macht

De kans is groot dat het in Midden-Nederland aankomende week lekker begint te stormen 🌪. In de groepen gaat de strijd-om-de-macht beginnen. De pikorde moet bepaald worden, de hiërarchie moet ingenomen worden zodat kinderen meestal op basis van hun kwaliteiten hun...

Lees meer

Klasse(n)Kracht: met RESPECT voor de klas

is een aanpak om het groepsvormingsproces in de klas actief te begeleiden. Het biedt een werkwijze om vanaf de voordeur regie te voeren op een sociaal, veilig en krachtig klimaat in de klas en in de school. Het is geen anti-pestprogramma, maar een groepsvormingsprogramma. Het geeft je inzicht in al die factoren die op elkaar inwerken als een groep bij elkaar komt. Of, om met Johan Cruijff te spreken: “Je gaat het pas zien als je het doorhebt”. [Bekijk hier het inkijkexemplaar]