Blog

.
Omdat ik daar zelf zin in heb…

Omdat ik daar zelf zin in heb…

  “Als jij anders doet, gaan de mensen in je omgeving ook anders doen; want zij reageren op jou. Gedrag versterkt zichzelf. Met je eigen gedrag beïnvloed je anderen” (Roos Vonk uit: Je bent wat je doet) Omdat ik daar zelf zin in heb... "Heb jij nog een goede tip...

Lees meer
Van ik naar wij

Van ik naar wij

Sinds de lockdown werken we in bubbels. Voor een school die groepsdoorbroken werkt best wel even een uitdaging. Van 3 groepen 8 die enkel met de instructie bij elkaar zitten naar een enkele groep 8 met 30 kinderen. Een groep met kinderen die redelijk IK-gericht zijn....

Lees meer
Een moeilijke groep?

Een moeilijke groep?

In groep 4 blijkt de helft van de klas zich niet veilig te voelen in de klas. Er zijn zelfs al ouders die hun kind van school hebben gehaald en andere ouders overwegen het. Een moeilijke groep? Het jaar er voor waren er veel problemen geweest in de groep, mede door...

Lees meer
Sociaal niet handig, maar wel gewoon kind

Sociaal niet handig, maar wel gewoon kind

Bij een invalleerkracht was het op het plein tot een flink conflict gekomen met een aantal leerlingen. Met keelklem en al. Vertel eens over dit kind vraag ik de leerkracht. Het is even stil... Slim kind...schopt, slaat anderen als hij er met woorden niet uitkomt......

Lees meer
Ik mag het natuurlijk niet zeggen, maar…

Ik mag het natuurlijk niet zeggen, maar…

Ik mag het natuurlijk niet hardop zeggen, maarrr…. hij vraagt er natuurlijk wel om… Tja…dan val ik altijd een beetje stil. Vraagt een kind hierom? Vraagt een kind om gepest te worden? Vraagt een kind om geslagen te worden? Vraagt een kind om misbruikt te worden? Maar...

Lees meer
Hoe krijg je een klas in verzet?

Hoe krijg je een klas in verzet?

Afgelopen maandag was het nationale complimenten dag. Ik heb op FaceBook echt hele leuke dingen voorbij zien komen: kinderen die eerst complimentenkaartjes gemaakt hebben om die vervolgens aan elkaar te geven. Complimenten kaartjes via coöperatieve werkvorm, mix en...

Lees meer
A compliment a day keeps the doctor away

A compliment a day keeps the doctor away

A compliment a day keeps the doctor away Ben jij iemand die makkelijk een compliment geeft? Voer jij bewust REGIE op het geven van complimenten in je klas? Of vind je het eigenlijk allemaal maar flauwekul?  Positiviteit doet je beter voelen… Onderzoek van Barbara...

Lees meer
Een feestje en een spiegel

Een feestje en een spiegel

Deze periode heb ik individuele video gesprekken met de Specialisten in opleiding die eind van het schooljaar afstuderen. Even inchecken bij iedereen hoe ze er voor staan. Hoe de opleiding ervaren wordt, of het tegemoet komt aan hun verwachtingen en vooral wat ze van...

Lees meer
Zijn ze nou helemaal gek geworden!

Zijn ze nou helemaal gek geworden!

Afgelopen week kreeg ik een appje van Pamela. Ik heb haar wel vaker genoemd in mijn blogs. Een juf die ik jaren geleden heb leren kennen i.v.m. een ‘moeilijke’ groep. Een juf die je elke klas gunt. En sinds vorige jaar ook Specialist Klasse(n)Kracht in opleiding. Ze...

Lees meer
Samen naar school

Samen naar school

Vrijdag liep ik langs een school. Ik zag groepjes kinderen op het schoolplein en op straat die met elkaar stonden te kletsen en te lachen. Goeie sfeer, vrolijke kinderen. Fijn om te zien. Er zijn kinderen die de hele lock down naar school zijn gegaan en er zijn...

Lees meer
Zoom fatigue

Zoom fatigue

Hoe ervaar jij... Hoe ervaar jij de lock down op dit moment? Kun jij thuis en werk goed afbakenen of loopt het allemaal door elkaar heen en ben je moe, geprikkeld, kort lontje? Word ervanuit school rekening gehouden met het feit dat jij thuis ook kinderen hebt en in...

Lees meer
It’s all-in the mindset

It’s all-in the mindset

It’s all-in the mindset Vorige week ben ik gestart met een nieuwe groep Post HBO Specialist Klasse(n)Kracht® . Online! Wow wat een uitdaging en wat een gave ervaring. Ik was heel erg benieuwd of ik alles wat ik normaal gesproken live doe, ook online kon doen. Dat was...

Lees meer

Klasse(n)Kracht: met RESPECT voor de klas

is een aanpak om het groepsvormingsproces in de klas actief te begeleiden. Het biedt een werkwijze om vanaf de voordeur regie te voeren op een sociaal, veilig en krachtig klimaat in de klas en in de school. Het is geen anti-pestprogramma, maar een groepsvormingsprogramma. Het geeft je inzicht in al die factoren die op elkaar inwerken als een groep bij elkaar komt. Of, om met Johan Cruijff te spreken: “Je gaat het pas zien als je het doorhebt”. [Bekijk hier het inkijkexemplaar]