Blog

.
Niks heeft betekenis van zichzelf

Niks heeft betekenis van zichzelf

Niks heeft betekenis van zichzelf. Je bepaalt met elkaar wat je waardevol vindt en wat je waardeloos vindt. Dat is niet iets wat buiten jou om gebeurt, dat doe je samen met elkaar.   Een tik op je vinger Toen onze oudste een jaar of 2 was en de wereld volop aan...

Lees meer
Sterke relaties bouwen in de klas

Sterke relaties bouwen in de klas

In de nieuwsbrief van School en Veiligheid las ik een mooi blog. Hoe kun je een plek creëren waar iedereen kan zijn wie hij is. Een campagne voor inclusief MBO met als titel ‘Samen zijn wij Iedereen’. Jitske Kramer was er keynote spreker. En ik las een aantal tips die...

Lees meer
‘Het gaat goed hier!’

‘Het gaat goed hier!’

Ik hoor een blije leerkracht. En ik ben onmiddellijk nieuwsgierig. Vertel… wat gaat hier allemaal goed? “Oooo het is echt een wereld van verschil; ze luisteren, er is minder lawaai, ze zijn veel meer met hun werk bezig en ze blijven zelfs op hun stoel zitten!"  ...

Lees meer
Als je oordeelt, stop je met kijken

Als je oordeelt, stop je met kijken

Donderdag 20 mei was het Annie MG Schmidt dag. Wie is er niet groot mee geworden met de verhalen van Jip en Janneke, Pluk van de Petteflat, Minoes, Floddertje. Ik maakte er een post over voor Facebook en in gedachten ging ik 13 jaar terug in de tijd.   Het...

Lees meer
Klasse(n)Kracht met het hele team?

Klasse(n)Kracht met het hele team?

"Moeilijke" groepen.. Ik denk dat het al ruim twintig jaar geleden is toen ik voor het eerst in aanraking kwam met de moeilijke groep. Moordrecht; ik zie het nog voor me. Net klaar met de SVIB opleiding en wat vond ik het spannend. Ik herinner me nog wat een...

Lees meer
Persoonlijk Meesterschap

Persoonlijk Meesterschap

Ik hoor leerkrachten vaak klagen over werkdruk. Het lijkt altijd iets te zijn wat van buitenaf komt. Alsof je er zelf geen invloed op hebt, alsof niet jij beslist hoe je agenda er uit ziet en de keuze maakt 'dit wel en dat niet'. Dat willen we wel maar dan komen ook...

Lees meer
Overleven of Samen leren leven?

Overleven of Samen leren leven?

‘Vrede kun je leren’ Terwijl de regen lekker tegen het raam aan klettert, trek ik mijn dekentje over me heen, kop koffie erbij,  heerlijk knus. Ik lees een essay van David van Reybrouck  en Thomas D’Ansembourg met de titel ‘Vrede kun je leren’. Het staat al een tijdje...

Lees meer
Waarom zou je specialist willen worden?

Waarom zou je specialist willen worden?

In 2015 verscheen mijn boek Klasse(n)Kracht met RESPECT voor de klas. Ik was in de veronderstelling dat als ik mijn aanpak zou beschrijven, er geen ‘moeilijke’ groepen meer hoefden te zijn omdat iedereen een handleiding in handen had om er mee aan de slag te gaan....

Lees meer
Wat als we voorbij het gedrag blijven kijken?

Wat als we voorbij het gedrag blijven kijken?

Afgelopen week volop contact gehad over groepsvorming en gedrag: een intake voor een traject TeamKracht, een intake voor een teamtraject Klasse(n)Kracht, een online studiedag en diverse Q&A’s, nog i.v.m. met mijn verjaardagsactie van februari. Heerlijk! En ik leer...

Lees meer
Omdat ik daar zelf zin in heb…

Omdat ik daar zelf zin in heb…

  “Als jij anders doet, gaan de mensen in je omgeving ook anders doen; want zij reageren op jou. Gedrag versterkt zichzelf. Met je eigen gedrag beïnvloed je anderen” (Roos Vonk uit: Je bent wat je doet) Omdat ik daar zelf zin in heb... "Heb jij nog een goede tip...

Lees meer
Van ik naar wij

Van ik naar wij

Sinds de lockdown werken we in bubbels. Voor een school die groepsdoorbroken werkt best wel even een uitdaging. Van 3 groepen 8 die enkel met de instructie bij elkaar zitten naar een enkele groep 8 met 30 kinderen. Een groep met kinderen die redelijk IK-gericht zijn....

Lees meer
Een moeilijke groep?

Een moeilijke groep?

In groep 4 blijkt de helft van de klas zich niet veilig te voelen in de klas. Er zijn zelfs al ouders die hun kind van school hebben gehaald en andere ouders overwegen het. Een moeilijke groep? Het jaar er voor waren er veel problemen geweest in de groep, mede door...

Lees meer

Klasse(n)Kracht: met RESPECT voor de klas

is een aanpak om het groepsvormingsproces in de klas actief te begeleiden. Het biedt een werkwijze om vanaf de voordeur regie te voeren op een sociaal, veilig en krachtig klimaat in de klas en in de school. Het is geen anti-pestprogramma, maar een groepsvormingsprogramma. Het geeft je inzicht in al die factoren die op elkaar inwerken als een groep bij elkaar komt. Of, om met Johan Cruijff te spreken: “Je gaat het pas zien als je het doorhebt”. [Bekijk hier het inkijkexemplaar]