Blog

.
Samen Weer Naar School

Samen Weer Naar School

Gisteren zag ik op Facebook een filmpje voorbij komen waarbij een leerkracht liet zien hoe 1,5 meter onderwijs er uit zou kunnen zien in de praktijk. Ze smeet de schriften vanaf afstand op een tafel. "Er hoort ook een werkblad bij", maakt een prop van het werkblad en...

Lees meer
De vijf talen van de Liefde van kinderen

De vijf talen van de Liefde van kinderen

In het boek "De vijf talen van de liefde van kinderen" van Gary Chapman lees ik over liefdestaal. Elk mens, en dus ook elk kind, heeft een eerste liefdestaal: de manier waarop hij of zij liefde het beste verstaat. Soms spreken kinderen een liefdestaal die wij op het...

Lees meer
Spiegeltje spiegeltje aan de wand…

Spiegeltje spiegeltje aan de wand…

Een tijdje geleden heb ik heerlijk liggen ‘feel-good-movien’ bij Mona Lisa’s Smile. Ergens in de film wordt er gerock ’n rolled. Als ik daar naar kijk word ik zo blij. Eigenlijk simpel. Je zet gewoon het juiste energieveld aan en je gevoel verandert. Ik herinner me...

Lees meer
Verbinding

Verbinding

En tijdje geleden startte ik met een traject Klasse(n)Kracht!®. Zoals je weet begint dat altijd  in verbinding met de kinderen. Niet in de groep, nog niet, want het groepsdynamisch proces is meestal negatief verlopen, en dus overheerst een negatieve norm. Elke keer...

Lees meer
Leraar voelt zich vaak onmachtig

Leraar voelt zich vaak onmachtig

Leraar voelt zich vaak onmachtig, kopte de Volkskrant een paar jaar geleden. Toen ik dat las ging ik in mijn herinnering onmiddellijk terug naar een situatie zo’n 30 jaar geleden. Ik was denk ik twee jaar leerkracht. Viel in voor een zieke collega en kreeg het aan de...

Lees meer

How weet je welke dynamiek jouw klas heeft?

Met welke kinderen in de klas kun jij lezen en schrijven? Met wie ervaar je een moeiteloze manier van met elkaar omgaan. Wat voor type kind is dat? Is dat de leerling die ’s morgens kletsend de klas binnenkomt en jou alles vertelt over wat ze ziet of hoort. Of is dat...

Lees meer

Mission (im)possible?!

Voor wie mij al wat langer volgt, weet dat ik aan het eind van het jaar altijd terugblik. Dat doe ik privé maar inmiddels ook  zakelijk. Wilde ik in 2014 nog naar een dancefeest van Armin van Buuren, wat ik overigens compleet vergeten was, zo wilde ik het afgelopen...

Lees meer
Geintje!?

Geintje!?

Geintje: Een groepje jongens in jouw klas halen dagelijks grapjes uit. Vandaag komen na schooltijd verschillende leerlingen bij jou om te vertellen dat hun fietsbanden zijn leeg gedraaid. Geintje…! Niet voor jou als leerkracht (of wel?). Bovendien is het de zoveelste...

Lees meer

Klasse(n)Kracht: met RESPECT voor de klas

is een aanpak om het groepsvormingsproces in de klas actief te begeleiden. Het biedt een werkwijze om vanaf de voordeur regie te voeren op een sociaal, veilig en krachtig klimaat in de klas en in de school. Het is geen anti-pestprogramma, maar een groepsvormingsprogramma. Het geeft je inzicht in al die factoren die op elkaar inwerken als een groep bij elkaar komt. Of, om met Johan Cruijff te spreken: “Je gaat het pas zien als je het doorhebt”. [Bekijk hier het inkijkexemplaar]