Blog

.
Bart wordt snel boos

Bart wordt snel boos

Als ik nog even in de gymzaal sta om te checken of alles goed terug is gezet op de afgesproken plek, komen er een aantal jongens uit groep 4, opgewonden naar me toe gerend. Een leerling uit groep 3, ik noem hem Bart, heeft in de kleedkamer op de grond getuft. Hmm,...

Lees meer
Van onprettig naar onwettig

Van onprettig naar onwettig

“Je moet RECHTS fietsen!” “Maar IK WIL LINKS!! ”, brult een jongetje. “Je moet RECHTS fietsen, dat is de AFSPRAAK als je wilt fietsen!" Met een brede glimlach pak ik mijn schrift en schrijf deze korte dialoog op. Prachtig. Aan de ene kant een kleuter die zich bewust...

Lees meer
STORM op komst

STORM op komst

De Stormingfase is de fase van de botsingen. De pikorde moet bepaald worden in de klas en dat gaat soms heel geleidelijk en soms gaat het er heftig aan toe. Ik ben benieuwd hoe het bij jou is. Een leerkracht vertelde mij dat er een paar leerlingen in haar klas waren...

Lees meer
Wees jezelf en Pas je aan

Wees jezelf en Pas je aan

En wie of wat bepaalt dat eigenlijk? Als ik start met een nieuw team, start ik vaak met de coachkaarten. Een leuke, speelse manier om kennis met elkaar te maken. Eén van de vragen is:   Wanneer deed jij iets wat niet mocht? (maar wat wel heel leuk was)En dat levert...

Lees meer
De kracht van kernwaarden

De kracht van kernwaarden

En Noord… hoe was jullie eerste week? Hoe was het om je groep te ontvangen? Ik hoorde op de radio dat ze in Lelystad bij gebrek aan personeel de muur ertussen uitgehaald hebben en met 52 leerlingen gestart zijn. Lijkt me ff slikken als je terugkomt van vakantie. Kan...

Lees meer
JAAAA we gaan weer beginnen!

JAAAA we gaan weer beginnen!

JAAAAA we gaan weer beginnen! Ben je er klaar voor? Heb je er zin in? Ik heb dubbele gevoelens. Ik heb aan de ene kant heel veel zin om weer lekker aan de slag te gaan en aan de andere kant geniet ik zo met volle teugen van het leven zonder agenda. Geen wekker, lekker...

Lees meer
De cirkel is rond

De cirkel is rond

"Groep 7/8 kiest lijkt  'ruzie maken met elkaar' gekozen te hebben als manier om afscheid van elkaar te nemen. Dan doet het minder pijn (denken ze)... maar het is slopend. Ik heb ze vanmiddag maar gevraagd nog eens na te denken over die keus". of: "Ze kruipen nog net...

Lees meer
De Kracht van Rituelen

De Kracht van Rituelen

"Ik weet niet wat er aan de hand is, maar ik begrijp helemaal niks van het gedrag van de klas. Ze vervallen weer helemaal terug in hun oude patroon. Ze bemoeien zich weer met van alles en nog wat. Hebben om het minste geringste ruzie. Pfff ik dacht dat we deze fase...

Lees meer
Afscheid nemen

Afscheid nemen

Overal op scholen worden podia gebouwd. Sommige klassen zijn toch nog op kamp gegaan. Veel hand en spandiensten worden verricht. Het afscheid nadert voor groep 8, maar ook voor de andere groepen komt het afscheid in zicht. De fase van Adjourning, van afscheid nemen,...

Lees meer
Het juiste doen met je groep

Het juiste doen met je groep

Bizarre week.  Zoals ik vorige week al schreef stroomt het aan alle kanten en dat gaat deze week nog gewoon door. Schreef ik vorige week nog dat er 4 plekken beschikbaar waren voor de opleiding die start in oktober 2021.  Is t-ie al vol! Echt super gaaf al die...

Lees meer
Ik moet het gewoon even kwijt

Ik moet het gewoon even kwijt

Ik moet het gewoon even kwijt. Er gebeuren echt zulke gave dingen. Echt het stroomt aan alle kanten. De aanvragen voor TeamKracht, begeleiding van de moeilijke groep, teamtrajecten Klasse(n)Kracht®, opleiding Specialist Klasse(n)Kracht® is echt enorm. Ik heb een...

Lees meer
Niks heeft betekenis van zichzelf

Niks heeft betekenis van zichzelf

Niks heeft betekenis van zichzelf. Je bepaalt met elkaar wat je waardevol vindt en wat je waardeloos vindt. Dat is niet iets wat buiten jou om gebeurt, dat doe je samen met elkaar.   Een tik op je vinger Toen onze oudste een jaar of 2 was en de wereld volop aan...

Lees meer

Klasse(n)Kracht: met RESPECT voor de klas

is een aanpak om het groepsvormingsproces in de klas actief te begeleiden. Het biedt een werkwijze om vanaf de voordeur regie te voeren op een sociaal, veilig en krachtig klimaat in de klas en in de school. Het is geen anti-pestprogramma, maar een groepsvormingsprogramma. Het geeft je inzicht in al die factoren die op elkaar inwerken als een groep bij elkaar komt. Of, om met Johan Cruijff te spreken: “Je gaat het pas zien als je het doorhebt”. [Bekijk hier het inkijkexemplaar]