Als ik nog even in de gymzaal sta om te checken of alles goed terug is gezet op de afgesproken plek, komen er een aantal jongens uit groep 4, opgewonden naar me toe gerend. Een leerling uit groep 3, ik noem hem Bart, heeft in de kleedkamer op de grond getuft. Hmm, niet handig en over de grens… mijn gedachten maken snel overuren over hoe te handelen in deze situatie. Bart is niet zo geliefd in de groep (ook al bij de kleuters niet) en dreigt nu al, drie weken na de start van het schooljaar, de zondebok te worden en dat wil ik voorkomen.
Zonder morren
Ik zie de klodder op de grond liggen en kijk naar Bart. Hij heeft een boze en gespannen uitdrukking op zijn gezicht. Rustig vraag ik alle jongens om zich aan te kleden. Als alle kinderen uit de kleedkamer zijn, vraag ik Bart om het op te ruimen. Dat doet hij zonder morren. Dan vraag ik Bart of hij na de gymles met mij mee wil lopen naar het lokaal om het daar samen nog even te bespreken. Gelukkig is het pauze en kunnen alle andere kinderen lekker naar buiten.

Verstoten egeltje
In het gesprek geeft hij schoorvoetend toe dat het inderdaad van hem is. Hij heeft er spijt van, maar het gebeurde gewoon. Het is niet dat hij dit zo graag wilde.
Ik moest denken aan het filmpje dat we afgelopen week met de groep hadden bekeken, het filmpje van een verstoten egeltje.
Hij gaf aan zich regelmatig het egeltje van de
groep te voelen, dat hij graag vriendjes zou willen hebben, maar dat hij niet zo goed weet hoe dat moet en hoe je dan leuk samen kan spelen. ‘Ik word dan snel boos’, zei hij.
Ik vroeg Bart of hij na de pauze, ‘sorry’ zou willen zeggen en of we zijn gevoel met de groep zouden mogen delen. Dat wilde hij wel. Ik gaf hem een compliment dat ik dat heel knap vond.
Het werd stil
Ik liet het filmpje nogmaals aan de groep zien en samen met Bart deelden we zijn gevoel en zei hij ‘sorry’ tegen de groep. Ik aaide hem over zijn mooie stekelkoppie. Samen hebben we met de groep zijn ‘egeltjesgevoel’ gedeeld. Het werd stil, de kwetsbaarheid die Bart durfde te tonen was krachtig en zorgde voor empathie. Samen met de groep werden er voorstellen gedaan hoe we Bart kunnen helpen. “Als je boos wordt dan moet je misschien eerst diep zuchten oftot 20 tellen. Bart kon zich daar goed in vinden. Ook staken er kinderen hun vinger op om te zeggen en dat ze met hem wilden spelen, dat hij er ook bij hoort. Dan smelt toch gewoon je hart?
Ik vind je lief
’s Middags gingen we nog even buiten spelen en vroeg ik wie er met Bart wilde spelen en zo was er ineens een speelmaatje. Hier blijf ik de komende periode regie op voeren.
Aan het einde van de schooldag liepen we naar de garderobe en kwam Bart naast me lopen.
Hij zei: ‘Juf, mag ik iets zeggen?’ “Natuurlijk”, antwoordde ik.
‘Ik vind je lief’, zei hij en kwam dicht bij me lopen. Ik sloeg een arm om hem heen en zei ook iets liefs tegen hem.

Kippenvel momenten
“Hierbij mijn ervaring zoals ik deze gedeeld heb op de studiedag. Tijdens het schrijven van het stukje, besefte ik hoe blij ik ben met mijn kennis van Klasse(n)kracht.”
Met dank aan Ingrid, leerkracht en Specialist Klasse(n)Kracht. Ik heb er niks aan toe te voegen behalve dat voor mij dit kippenvel momenten zijn. Dit is waarom ik doe wat ik doe. Dat we kinderen als Bart niet aan hun lot overlaten, maar dat we op zoek gaan naar wat er achter het gedrag schuilt en de groep erbij betrekken, zodat kinderen als Bart erbij betrokken worden i.p.v. verstoten worden. Heb jij ook zo’n mooie ervaring? En zou je die graag willen delen? Ik ontvang het graag!
P.S. Ik kreeg een paar dagen later nog een berichtje van de leerkracht: “En vandaag had hij een speelafspraakje. Hij was er zelfs een beetje zenuwachtig van.”
Wil je ook graag regie voeren op Erbij Horen? Ben je nieuwsgierig naar het filmpje van het egeltje? In het kader van de Week tegen Pesten heb ik een gratis e-book gemaakt.
Klik HIER
Veel plezier ermee!
Met een verschillige groet,
Jelly
Je hebt iedere keer weer mooie, helpende blogs, Jelly. Ik ben blij dat ik jou en je methode vorig schooljaar op de valreep nog heb leren kennen.
Hoi Karin, Dank je wel! Het is volgens mij bij jou ook helemaal in goede handen.
groet, Jelly.
Ja, graag!
Hoi Lian,
Wat bedoel je precies met Ja, graag!
groet, Jelly
Beste Ingrid,
Wat heb je dat mooi aangepakt! Mag ik vragen welk fimpje je precies bedoelt met het ‘verstoten egeltje’? Alvast bedankt. groetjes Sabrina
Hoi Sabrina,
Als je het e-book Buitengesloten? Uitgesloten download (link in het blog) dan kom je het filmpje vanzelf tegen.
Veel plezier ermee!
groet, Jelly.
Beste Sabrina,
Dankjewel 😉
Een beetje late reactie van mijn kant, maar hierbij de link naar het filmpje van het egeltje.
Het is eigenlijk een ‘kerstfilmpje’ , maar zo mooi!
https://youtu.be/Icx7hBWeULM