Klassen in quarantaine, bouwen in bubbels, klassen in bubbels, gezinnen in quarantaine, kinderen in quarantaine, wel testen, niet testen, wel vaccineren, niet vaccineren, wel Sinterklaasfeest, geen Sinterklaasfeest, wel mondkapjes, niet mondkapjes, wel naar binnen mogen, niet naar binnen mogen, trainingen online, trainingen life; ik heb zo mijn eigen Corona Bingo ontwikkeld wink.

In ieder geval is het op veel scholen weer flink de zeilen bij zetten. En daarom deze week een bericht waarvan ik hoop dat het een glimlach op je gezicht kan toveren.

 

Hoe zet je een Energieveld aan?

De slogan van Cool Blue is ‘Alles voor een glimlach’ en dat maken ze elke keer weer waar. Vorige week had ik het over de vraag: hoe zet jij een energieveld aan in de klas? Dit is ook een mooi voorbeeld van hoe Cool Blue een energieveld aanzet.

Op YouTube vind je meerdere gesprekken met Pieter Zwart (Pieterpraat), de CEO van het bedrijf, heel gewoon en heel benaderbaar. Toen het bedrijf begon te groeien stelden zij zichzelf een aantal vragen:

  • Waar staan wij voor?
  • Wat willen we met z’n allen?
  • Hoe willen we met elkaar omgaan?

En op basis daarvan hebben zij hun cultuurwaarden bepaald. Deze hangen aan de wand en alles wat er in het bedrijf gebeurt moet congruent zijn met de cultuurwaarden die ze met elkaar hebben afgesproken. Zo is Vrienden, Vriendschap één van hun cultuurwaarden. Als je als sollicitant bijvoorbeeld aangeeft dat je werk en privé graag gescheiden houdt, pas je dus niet bij de cultuurwaarden van Cool Blue en krijg je de baan dus niet.

Missie?

Er wordt soms wel eens lacherig gedaan over het maken van een missie met een groep. Het wordt kinderachtig gevonden of niet geschikt voor de bovenbouw, maar dan heb je volgens mij de kern ervan nog niet begrepen. Elk bedrijf dat zichzelf een beetje serieus neemt werkt vanuit een missie. Op basis van die missie maak je bepaalde afspraken met elkaar, zodat je een herkenbaar geheel wordt voor de klant. Je wilt je ook onderscheiden van al die andere bedrijven. Dus als je naar de missie kijkt vanuit een bedrijfsmatige bril dan snap je dat dit juist voor een klas, juist voor de bovenbouw, heel waardevol kan zijn.

  • Wie willen we zijn met elkaar?
  • Waar staan wij met elkaar voor?
  • Hoe willen we met elkaar omgaan?
  • Wat hoor ik je dan zeggen?
  • Wat zie ik je dan doen?
  • Als dit of dat gebeurt? Hoe lossen we dat dan met elkaar op?

Pieter Zwart zegt heel treffend: “Wij zijn eigenlijk gewoon een retail bedrijf. We verkopen wasmachines en koelkasten. Maar we zijn eigenlijk een ‘klant-reisbureau’. We bieden klantreizen aan. Daarmee onderscheiden wij ons van andere retail bedrijven.

Als je dit meeneemt naar je klas, dan snap je dat het hebben van een missie serieuze shit is. Wie wil jij zijn als leerkracht? Waar sta jij voor? Hoe wil jij met leerlingen omgaan? Dat een missie staat voor een manier van zijn, met bijbehorende waarden en dat dit het kompas is voor hoe je met elkaar omgaat. (Dit geldt natuurlijk ook voor je school, je team).

 

Sabotagegedrag

Afgelopen week had ik een gesprek, ik begeleid een bovenbouw team met een dynamische bovenbouw. De gesprekken met de kinderen zijn geweest. Kinderen stonden werkelijk te popelen om het gesprek met de intern begeleider te kunnen voeren. Unaniem en werkelijk willen ze heel graag een fijne sfeer in de klas, ze willen dat het pesten stopt, dat kinderen aardig zijn voor elkaar.

Nu we een paar weken onderweg zijn, wordt sabotage gedrag zichtbaar. Leerlingen die hardop gaan zeggen dat ze helemaal geen fijne sfeer willen hebben. Status wint het van het hart. De missie wordt aangevallen. Dat kun je als CEO, om de parallel met een bedrijf nog even door te trekken, van je klas/bouw natuurlijk niet toestaan. Dus werk aan de winkel!

kllassenkracht-blog-glimlach-sabotagelijn

Grenzen en begrenzen

Het is geen bedekte sabotage, maar het gaat echt over opzettelijk tegenwerken. Wat is hier aan de hand en hoe ga je hier mee om? In één klap belanden we dan in het thema grenzen en begrenzen.

Waar bevindt dit gedrag zich op de schaal van onprettig naar onwettig? Wat is de hulpvraag van deze leerling(en) en hoe gaan we hier als team regie op voeren? Als een kind het verlangen ontwikkelt om te saboteren wordt het tijd om de ouders in te schakelen 

Met verschillige groet,

Jelly 

P.S. Wil je ook leren denken en werken vanuit een missie, kernwaarden en sociaal sterk gedrag? Realiseer je je dat grenzen en begrenzen in jouw groep een thema is? Klik dan hier.