Normaal gesproken zou ik een blog schrijven over Afscheid nemen. Ik zou precies weten hoe of wat. Maar we hebben nu een gekke situatie. 8 juni gaan de groepen weer verenigd worden en over vier weken sluiten we in Noord alweer de deuren. Hoe zal dat gaan? Gaan we versneld door alle groepsfasen heen? Even de kat uit de boom kijken, vervolgens over naar de storming om te onderzoeken hoe de hazen inmiddels lopen om vervolgens door te steken naar afscheid nemen van elkaar. Gaan de leerlingen het contact opnieuw met elkaar aan, is het contact nooit echt weg geweest of als het contact niet echt fijn was, gooien ze de handdoek in de ring en lopen ze mokkende rond. Een positieve groep ziet er tegen op om uit elkaar te gaan. Je ziet soms dat kinderen zich hier op voorbereiden door op elkaar te gaan ‘vitten’. Voor sommigen is afscheid nemen vanuit ruzie veel makkelijker dan het voelen van het aankomend gemis. De normen vervagen en er ontstaan meer wrijvingen dan gewoonlijk en de samenwerking stokt wat. Het omgekeerde zie je ook: dat kinderen juist heel erg gaan ‘klitten’ (het reünie syndroom). Hoe organiseer je samen met kinderen het afscheid nemen? Hoe maak je er een betekenisvol ritueel van? Sommige groepen zijn de afgelopen weken gesplitst geweest en sommige leerlingen zijn al sinds maart niet meer op school geweest. Hoe zou het gaan? Zijn ze nog bereid om te investeren in het contact? Dat zal voor veel van jullie een spannende vraag zijn. Maar ik weet dat het voor een aantal ook niet het geval is. Omdat er bv dagelijks contact geweest is met de hele groep en het contact juist versterkt is. Op Facebook zie ik allerlei ideeën uitgewisseld worden. Musicals die opgenomen worden zodat er een film van gemaakt wordt en zo toch door ouders en klassen bekeken kunnen worden. Of er is de beschikking over een grote ruimte zodat ouders toch aanwezig kunnen zijn en er in shifts gespeeld gaat worden. Er worden spellen bedacht, ik zie escape rooms voorbij komen, muziek bingo’s en nog veel meer leuke activiteiten. Wat is de speelruimte die jullie hebben? Ik hoor/lees dat dat ook per bestuur verschillend kan zijn. Hoe gaan jullie het afscheid nemen vormgeven? Welke activiteiten ga je doen met de klas? Hoe ga je samen met de kinderen de overgang van een oude naar een nieuwe periode vormgeven in een ritueel? Ik las in de Stentor dat in Ermelo 3 ondernemers uit de evenindustrie ervoor zorgen dat groepen 8 hun musical kunnen uitvoeren in een theater. Een centrale muscialplaats waar scholen hun uitvoering kunnen doen en publiek ook aanwezig mag zijn. Ik blijf me verbazen over de hoeveelheid ideeën die maar blijven komen als dingen anders gaan dan gepland.
Een paar tips:
Klassengesprekken Voer klassengesprekken met de kinderen over het naderende afscheid en bespreek de signalen van ‘vitten’ of ‘klitten’. Als leerkracht is je rol vooral: aktief luisteren naar de gevoelens en verhelderen hoe het komt dat deze verschijnselen optreden.
Ganzenbord Neem de groep mee terug in de tijd. Help de leerlingen het jaar te overzien. Welke belangrijke gebeurtenissen zijn er geweest? Wat zijn bijzondere momenten geweest voor de kinderen in de klas? Laat ze er zelf vragen van maken en maak daarmee je eigen ganzenbord. Je kunt ook een ganzenbord maken op de vloer; de vakjes stellen perioden voor; bij elk vakje wordt een gebeurtenis verteld. (zie voor een voorbeeld het e-book Afscheid nemen hieronder).
Herinneringskistje Zorg voor een houten kist of een schoenendoos. Alle leerlingen krijgen een vel papier. Op de tafel liggen viltstiften, tijdschriften, plakplaatjes etc. De leerlingen maken een tekening van de mooie momenten van het jaar. Dit kan met symbolen, plaatjes etc. Aan het eind van de les stoppen de leerlingen hun tekeningen in de kist of de doos. Af en toe pak je de doos en laat je kinderen een tekening eruit halen. Een leerling vertelt dan iets over de tekening van een klasgenoot. Wat zijn de herinneringen die hij/zij ziet op de tekening? Iedere leerling omschrijft een tekening van een ander.
Wil je nog meer ideeën? Download het gratis e-book Afscheid nemen. En als je het leuk vindt om je ervaringen te delen. Ik hoor ze echt heel graag. Ik ben vooral heel erg nieuwsgierig hoe de groep weer bij elkaar komt. Sowieso start je 8 juni weer met contact en verbinding.
Heb het goed met elkaar!
een verschillige groet,
Jelly.