A compliment a day keeps the doctor away

Ben jij iemand die makkelijk een compliment geeft?

Voer jij bewust REGIE op het geven van complimenten in je klas?

Of vind je het eigenlijk allemaal maar flauwekul?

 

Positiviteit doet je beter voelen…

Onderzoek van Barbara Fredrickson laat zien dat positiviteit een omslagpunt heeft van drie tegen één. Eén compliment geeft korte tijd een positief gevoel. Geef je structureel complimenten dan kan er een omslag plaatsvinden bij jezelf maar ook in je organisatie, dus ook in een klas! De focus op complimenten geven, maakt dat je meer aandacht geeft aan het positieve en dat kan verrassende resultaten hebben.

Positiviteit doet je beter voelen en het maakt dat je gemakkelijker problemen kunt oplossen. Bouwen aan (zelf)vertrouwen doe je door de groep in de gelegenheid te brengen elkaar te leren kennen. Complimenten geven is één van de activiteiten die het verschil kunnen maken voor kinderen.

 

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Een compliment krijgen, geeft een goed gevoel. De hersenen maken dopamine aan. Als je regelmatig een compliment krijgt, ga je je veiliger voelen bij de ander. Er zijn directe, “wat heb jij een mooie broek aan” en indirecte complimenten, wow wat heb je deze taak snel af, hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Het voordeel van een indirect compliment is dat het bijdraagt aan een positief zelfbeeld en zelfvertrouwen. Het maakt kinderen bewust wat ze kunnen en hoe ze tot een bepaalde prestatie gekomen zijn.

Hoe complimenteus ben jij? Registreer eens een week lang hoe vaak je een compliment geeft. Is er onderscheid tussen volwassenen (collega’s) en kinderen? En krijgen alle kinderen van jou complimenten? Of alleen…..

Registreer ook hoe vaak je een compliment krijgt? Ben je iemand die makkelijker geeft of ontvangt? En weet je ook waar dat mee te maken heeft?

Mag ik je uitdagen? Stel je zelf voor de komende periode tot doel om alle kinderen complimenten te geven. 

Vijf Complimenten tips!

Zo na de voorjaarsvakantie en de lockdown daarvoor zal het de komende periode nog wel eens wat kunnen gaan rommelen in je klas. Regie voeren op gewenst gedrag is dus ontzettend belangrijk, en voor wie de RESPECT-aanpak kent, weet hoe je dat moet doen. Organiseer het gewenste gedrag!

Hoe complimenteus ben jij? Registreer eens een week lang hoe vaak je een compliment geeft. Of laat het de kinderen doen! Laat ze een bingo kaart maken door op maandag alle positieve dingen op te schrijven die er gezegd worden. Om dan vanaf dinsdag te kijken of jullie elke dag BINGO kunnen roepen! Aangezien het maandag nationale complimenten dag…

blog-klassenkracht-a-compliment-a-day-1

Hier vijf ideeën.

  • Benoem het gewenste gedrag van kinderen. En geef terug wat het effect voor jou is: ” Ik zie dat jullie al stil zijn en al helemaal klaar zijn voor de start van de les! Fijn! En ik zie dat het groepje van Mark ook al stil is! Geweldig! Fijn dan kunnen we snel starten! Wie van jullie weet……” 
  • Benoem de vaardigheid die een kind laat zien om tot een bepaalde prestatie te komen. “Wat heb je veel verschillende kleuren gebruikt in je tekening. Hoe heb je dat aangepakt?” of “Wat heb je deze som snel uitgerekend, welke strategie heb je daar voor gebruikt?” 
  • Maak een Complimentenmuur: Hang een groot vel papier in de klas; de complimentenmuur. Hierop mogen de kinderen schrijven wat ze vinden dat iemand goed heeft gedaan. Spreek af dat alle kinderen op de muur komen te staan. Dus als een bepaalde leerling er al opstaat dat je dan op zoek gaat naar een compliment voor een ander kind. 
  • Praat over kwaliteiten en positieve eigenschappen van andere kinderen of volwassenen met je leerlingen. Zo help je dat kinderen het goede gaan zien van anderen. 
  • Vriend van de week: Alle kinderen trekken een kaartje met daarop een naam van een klasgenoot. Zij moeten deze week extra aardig zijn voor deze leerling. Aan het eind van de week moeten de kinderen raden wie volgens hen hun ‘vriend’ van de week was.

Wil je nog meer inspiratie?

Heb je de smaak te pakken en wil je nog meer inspiratie? Ik heb een complimenten ebook met daarin 25 leuke werkvormen. Die kun je hier downloaden. Veel plezier!

En mocht jij leuke ervaringen hebben met bepaalde werkvormen, of het effect gemerkt hebben van een bepaalde werkvorm? Laat dan een reactie achter in het commentaarveld hieronder offffff…….

DOE MEE met de WIN-ACTIE  op Instagram of Facebook a.s maandag op Nationale Complimentendag.

Bouwen aan (zelf)vertrouwen doe je door een positief strookklimaat in de klas te realiseren. Dit stimuleert een gevoel van veiligheid en de onderlinge verbondenheid.

P.S. Er zijn ook teams die de geheime vriend doen met elkaar. Ik zou zeggen: DOEN MET JE HELE TEAM! Geeft echt een dopamine shot. Als jullie het doen; laat het me weten hè. Ik hou van meegenieten op de achtergrond.

 

Fijne week!

Met een verschillige groet,

Jelly