axenroosAfgelopen dinsdag had ik een ontmoeting met twee kindercoaches van Kindertherapie IJburg. Zij zijn o.a. werkzaam op basisscholen en waren via een vriendin het boek ‘KlassenKracht’ op het spoor gekomen. Met het boek in de hand hebben zij een moeilijke groep begeleid en waren er erg enthousiast over. Zo leuk om je eigen boek in handen te hebben vol met plakkertjes, zinnetjes en andere aandachtstekens. Op mijn vraag of ze iets hadden gemist begonnen zij enthousiast te vertellen over de stad van Axen. En hoe dit praktisch aansloot bij de Roos van Leary, die ook in mijn boek genoemd wordt. En ik herinnerde me dat op een basistraining KlassenKracht dit ook ter sprake kwam. We hadden het toen over het belang van een groepsmissie, de kernwaarden, de afspraken en regels en het gedrag dat je daarbij verwacht. En dat een van de deelnemers zich afvroeg of de Stad van Axen hier een rol in kon spelen. Ik heb me er toen al in verdiept maar ben het ook weer even kwijt geweest. De Stad van Axen past heel mooi bij de E van Erbij horen en de C van contact en communicatie.

 

Wat is eigenlijk de Stad van Axen?

De stad van Axen is een interactiewijzer die werkt met diersymbolen. Een Ax is een metafoor voor het vermogen op een bepaalde manier te communiceren. Het gaat over hoe je naar jezelf kijkt, hoe je met jezelf omgaat en over hoe je je tegenover anderen gedraagt; interactie dus.

De hoofdsymbolen zijn:

De Leeuw: voor het geven en het zorgen                                                         De Poes: voor het nemen
De Havik: voor de aanval
De Steenbok: voor het verdedigen
De Uil: voor de wijsheid, het zich terug trekken
De Schildpad: voor de onmacht

Iemand die op een effectieve manier communiceert, slaagt erin om in elke situatie vanuit de juiste Ax te handelen of te spreken. Elke Ax wordt vertegenwoordigd door een totemdier met zijn bijbehorende eigenschappen en manier van communiceren. Het fijne van deze manier van werken is dat de ene manier van communiceren niet beter is dan de andere. De ene manier is wel effectiever dan de andere. Elk dier heeft zo zijn kwaliteiten en zijn valkuilen.

 

Welke dieren zijn er allemaal?

pauwDe pauw is het symbool van het zich presenteren: de pauw laat zijn mooiste veren zien. Een kind dat zich gedraagt als een pauw, toont zich, stapt naar anderen toe, maakt makkelijk contact, biedt zich aan om mee te spelen.

De wasbeer is het symbool van waarderen. Een kind dat zich gedraagt als een wasbeer, geeft aandacht aan de anderen, luistert naar wat de ander te vertellen heeft. Uit zijn waardering en nodigt anderen uit om mee te spelen.

De bever is het symbool van zorgen. De bever leeft in een hecht familieverband. Een kind dat zich gedraagt als een bever staat klaar om anderen te helpen, om op te ruimen, om op te ruimen, om een ander een plezier te doen.

poesDe poes is het symbool van genieten. Een poes vraagt om geaaid te worden, ze begint te spinnen en te ronken als je haar vertroetelt. Een kind dat zich gedraagt als een poes kan om hulp vragen, kan ervan genieten als anderen hun hulp aanbieden.

De leeuw is het symbool van het geven: de leeuw die leiding geeft, die zijn stem (gebrul) laat horen. De leeuw staat voor het geven van van alles: geven van leiding, informatie geven, cadeaus geven, je mening geven, energie geven, aandacht geven, opdrachten geven, lesgeven.

De kameel is een volgzaam woestijndier: de kameel neemt informatie aan en volgt de richtlijnen. Hij gehoorzaamt en draagt alle lasten zonder te zeuren. Een kind dat zich gedraagt als een kameel, voert een gegeven opdracht uit, vraagt om uitleg, zoekt informatie op en vraagt raad

schildpadDe schildpad is het symbool van het loslaten: de schildpad die dingen letterlijk van zijn schild laat afglijden, die in zijn eigen tempo zijn dingen doet. Die zich in zichzelf terugtrekt als hij dingen aan zich voorbij wil laten gaan.

De steenbok is het symbool van het weerstaan: de steenbok die met zijn hoofd gebogen staat, klaar om met zijn hoorns weerstand te bieden aan dat wat tegenover hem staat. De steenbok staat voor het tegenstand bieden aan agressie of aan verleidingen, het verdedigen van iemand of iets. Het ergens niet mee eens zijn.

De havik is het symbool van het (aan)vechten: de havik die met zijn scherpe snavel en zijn scherpe klauwen klaar staat om te pikken, om er bovenop te duiken, om dingen aan stukken te scheuren.De havik staat voor het aanvallen van mensen, het onrecht bestrijden, iets door elkaar schudden om het uit te testen, zaken aankaarten.

uilDe uil is het symbool van het houden: de uil die stil zit en kijkt en niets prijs geeft. De uil die de boel bewaakt en vanaf hoogte de boel overziet.De uil staat voor informatie achterhouden, zaken voor onszelf kunnen houden, een mening voor ons kunnen houden, je stil kunnen houden.

 

Wat kun je hier mee?

De Axen kunnen jou helpen om de de manier waarop leerlingen met elkaar omgaan te bespreken. Het geeft een gezamenlijke taal over hoe je  je tegenover anderen gedraagt. De apen helpen de leerlingen om een gemeenschappelijke taal te ontwikkelen in het omgaan met elkaar. Een leerling wil graag met iemand spelen, maar gedraagt zich als een uil, is het dan duidelijk voor een ander wat hij/zij wil?

Het is een mooie manier om kinderen naar zichzelf te leren kijken en bewust te worden hoe ze dingen doen of juist niet doen of halfslachtig doen. Kun jij geven, kun je ontvangen, kun je loslaten, kun je dingen voor jezelf houden et cetera?

Voor een goede communicatie is het belangrijk dat iedereen elke ax kan en durft in te nemen. Sommige Axen gaan je van nature af dat heeft te maken met je kwaliteiten.

Wordt vervolgd! Werk jij met de stad van Axen? Werkt jullie school ermee? Heb je mooie ervaringen? Wil je me dan een mail sturen? Ik wil er graag meer over weten!

Fijne week! En fijne vakantie Noord (C’est moi!!)

Een verschillige groet,

 

Jelly